14. Sep–21. Okt 2018

D21/Lab Anger is a solution, if anger means kittens

Ausstellung

Foto: Paula Gehrmann

2018 Emotional States

Eröffnung: 14. Sep 2018, 19 Uhr

Ausstellungsdauer: 14. Sep–21. Okt 2018

Führung: 15.9., 15 Uhr mit Eva Liedtjens und Nada Schroer, 11.10. 17 Uhr: F√ľhrung mit Collective √áukurcuma (Mine KaplangńĪ) und Eva Liedtjens

Künstler_in: anna anthropy, Miriam J. Carranza, Vera Drebusch, Line Finderup Jensen, Olga Holzschuh, Ali Miharbi, Lara √Ėgel, Mary-Audrey Ramirez, Berkay Tuncay

Kurator_in: Collective √áukurcuma (Naz Cuguońülu/ Mine KaplangńĪ, Serhat Cacekli), Eva Liedtjens, Nada Schroer

English below ↓

Die Ausstellung ‚ÄěAnger is a solu¬≠ti¬≠on, if anger means kit¬≠tens‚Äú unter¬≠sucht die ambi¬≠va¬≠len¬≠ten Strukturen der Wut in √ľber¬≠s√§t¬≠tig¬≠ten Konsumgesellschaften. Was kommt nach der Wut in post-demo¬≠kra¬≠ti¬≠schen und post-kapi¬≠ta¬≠lis¬≠ti¬≠schen Gesellschaften? Wie geht man mit Wut auf indi¬≠vi¬≠du¬≠el¬≠ler und sozia¬≠ler Ebene um, wenn die Realit√§t zwi¬≠schen Katastrophe und Satire oszil¬≠liert?
Mit neun k√ľnst¬≠le¬≠ri¬≠schen Positionen unter¬≠sucht das Projekt nicht nur destruk¬≠ti¬≠ve, son¬≠dern auch eman¬≠zi¬≠pa¬≠to¬≠ri¬≠sche Potenziale eines ambi¬≠va¬≠len¬≠ten Gef√ľhls. K√∂nnen wir Wut als Katalysator neu defi¬≠nie¬≠ren, um Gef√ľhle der Verweigerung, Rache und Ohnmacht in indi¬≠vi¬≠du¬≠el¬≠le und kol¬≠lek¬≠ti¬≠ve Handlungsformen zu ver¬≠wan¬≠deln? Wie benutzt man absur¬≠de Bilder von Zensur, Unterdr√ľckung und Rechtspopulismus gegen die Produzent_innen der Bilder selbst? Kann √Ąrger eine L√∂sung sein? K√∂nnten Katzen es auch sein?

Die Ausstellung fin¬≠det inner¬≠halb des Jahresthemas des D21 Emotional States statt. Das Programm des D21 Kunstraum 2018 fragt nach der Politik der Emotionen. Wie beein¬≠flusst, trans¬≠for¬≠miert, bewirkt oder ver¬≠st√§rkt Kunst Affekte und Emotionen und wel¬≠che Rolle spie¬≠len sie f√ľr das Subjekt in der Gesellschaft?

The exhi¬≠bi¬≠ti¬≠on Anger  is  a  solu¬≠ti¬≠on,  if  anger  means  kit¬≠tens exami¬≠nes mani¬≠fes¬≠ta¬≠ti¬≠ons of anger, frus¬≠tra¬≠ti¬≠on and exhaus¬≠ti¬≠on in post-digi¬≠tal, late-capi¬≠ta¬≠list socie¬≠ties. If rea¬≠li¬≠ty oscil¬≠la¬≠tes bet¬≠ween dis¬≠as¬≠ter and sati¬≠re, how one can deal with anger on an indi¬≠vi¬≠du¬≠al as well as on a soci¬≠al level?

By brin¬≠ging tog¬≠e¬≠ther nine artis¬≠tic posi¬≠ti¬≠ons, the exhi¬≠bi¬≠ti¬≠on inves¬≠ti¬≠ga¬≠tes dif¬≠fe¬≠rent poten¬≠tia¬≠li¬≠ties of an ambi¬≠va¬≠lent fee¬≠ling and frames artis¬≠tic expres¬≠si¬≠ons that rede¬≠fi¬≠ne anger as an eman¬≠ci¬≠pato¬≠ry rather than dest¬≠ruc¬≠tive emo¬≠ti¬≠on, a noti¬≠on that Martha C. Nussbaum descri¬≠bes with the con¬≠cept of ‚ÄúTransition‚ÄĚ. According to the phi¬≠lo¬≠so¬≠pher anger occurs in a tran¬≠si¬≠tio¬≠nal modus when a ‚Äúper¬≠son shifts off the ter¬≠rain of anger toward more pro¬≠duc¬≠tive for¬≠ward- loo¬≠king thoughts, asking what can actual¬≠ly be done to increa¬≠se eit¬≠her per¬≠so¬≠nal or soci¬≠al wel¬≠fa¬≠re.‚ÄĚ From this per¬≠spec¬≠tive emo¬≠ti¬≠ons like anger ‚Äústill have some limi¬≠ted use¬≠ful¬≠ness as a signal to self and/or others that wrong¬≠do¬≠ing has taken place, as a source of moti¬≠va¬≠tions to address it, and as a deter¬≠rent to others, dis¬≠cou¬≠ra¬≠ging their aggres¬≠si¬≠on.‚ÄĚ

From that per¬≠spec¬≠tive anger appears as a tool to trans¬≠form fee¬≠lings of refu¬≠sal, reven¬≠ge and power¬≠less¬≠ness into indi¬≠vi¬≠du¬≠al and collec¬≠tive forms of agen¬≠cy. How to use absurd images of cen¬≠sor¬≠ship, opp¬≠res¬≠si¬≠on and right-wing popu¬≠lism against them¬≠sel¬≠ves? What might be the future of anger in post-revo¬≠lu¬≠tio¬≠na¬≠ry, post-demo¬≠cra¬≠tic socie¬≠ties? Apathy, esca¬≠pism, depres¬≠si¬≠on, iro¬≠ny or excess?

Can anger be a solu­ti­on? Could kit­tens be as well?

Gefördert durch:

Logo Stadt Leipzig Kulturamt Logo Kulturstiftung des Freistaates Sachsen

Kulturamt der Stadt Leipzig
Kulturstiftung des Freistaats Sachsen

Fotografie:

Paul Gehrmann

Vielen Dank an:

Ariane Graf