07. Jun–15. Jul 2018

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Ausstellung

Foto: Elli KuruŇü

2018 Emotional States

Eröffnung: 07. Jun 2018, 19 Uhr

Ausstellungsdauer: 07. Jun–15. Jul 2018

Künstler_in: Xu Bing, Jacky Connolly, Mark Fridvalszki, Karin Michalski in Kollaboration mit Ann Cvetkovich, Kik Melone, mit einem Video von Mark Leckey

Kurator_in: Lena Br√ľggemann

English below ↓

‚ÄěWie fuŐąhlst Du Dich? FuŐąhlst Du etwas? Willst Du etwas fuŐąhlen?‚Äú Die Ausstellung ūüôĀ pen¬≠delt zwi¬≠schen Ekstase und Depression und folgt dem Smiley auf sei¬≠nem Weg durch die Gesellschaft. Als Motivationsbutton fuŐąr Arbeiter_innen geschaf¬≠fen, wird er zum Symbol der Rave-Bewegung. Heute ist er als Emoji aus der digi¬≠ta¬≠len Kommunikation kaum noch weg¬≠zu¬≠den¬≠ken und l√§dt dazu ein, kom¬≠ple¬≠xe GefuŐąhle auf eine Auswahl von Symbolen zu redu¬≠zie¬≠ren. Emotionen wer¬≠den maschi¬≠nen¬≠les¬≠bar, √∂ko¬≠no¬≠misch ver¬≠wert¬≠bar und poli¬≠tisch leich¬≠ter nutz¬≠bar. Sie wer¬≠den alpha¬≠be¬≠ti¬≠siert, geord¬≠net, ver¬≠flacht.

Die Ausstellung ist Teil des D21 Jahresthemas ‚ÄěEmotional States‚Äú, im Rahmen des¬≠sen wir fra¬≠gen: Wie beein¬≠flusst, trans¬≠for¬≠miert, bewirkt oder ver¬≠st√§rkt Kunst Affekte und Emotionen und wel¬≠che Rolle spie¬≠len sie fuŐąr das Subjekt in der Gesellschaft?

 

In the exhi¬≠bi¬≠ti¬≠on ūüôĀ seven inter¬≠na¬≠tio¬≠nal artists trace the histo¬≠ry of the (sad) smi¬≠ley, a faci¬≠al expres¬≠si¬≠on in gra¬≠phic form. Artworks will be on dis¬≠play which deal with the influ¬≠en¬≠cing and eli¬≠ci¬≠ting of emo¬≠ti¬≠ons, and the role of emo¬≠ti¬≠ons for the sub¬≠ject in socie¬≠ty. The pie¬≠ces the¬≠re¬≠fo¬≠re fluc¬≠tua¬≠te bet¬≠ween ecsta¬≠sy and depres¬≠si¬≠on, and fol¬≠low the smi¬≠ley on its jour¬≠ney through socie¬≠ty.

Created as a type of moti­va­ti­on but­ton for workers, the smi­ley later beca­me a sym­bol of the rave move­ment. Today, as an emo­ji, it is an inte­gral part of digi­tal com­mu­ni­ca­ti­on and invi­tes the user to redu­ce com­plex emo­ti­ons to a selec­tion of sym­bols. Emotions thus beco­me machi­ne-read­a­ble, eco­no­mi­c­al­ly exploi­ta­ble and more easi­ly uti­li­sed by poli­tics. They are alpha­be­ti­sed, orde­red, flat­te­ned.

The works in the exhi­bi­ti­on reflect the image of a socie­ty tee­te­ring on the brink of exhaus­ti­on and whe­re emo­ti­on appears as some­thing pro­du­ced and ali­enated from the self. Within the digi­ta­li­sed, depres­sed, phar­maceu­ti­cal­ly-tun­ed bodies that can be seen in the exhi­bi­ti­on, love seems col­der then death. And yet the artists still find space for resis­tan­ce.

The exhi¬≠bi¬≠ti¬≠on will take place wit¬≠hin the frame¬≠work of D21‚Äôs annu¬≠al the¬≠me, ‚ÄėEmotional States‚Äô, whe¬≠re we pose the ques¬≠ti¬≠on: How does art influ¬≠ence, trans¬≠form, affect or streng¬≠t¬≠hen emo¬≠ti¬≠ons, and which role do they play for the sub¬≠ject in socie¬≠ty?

Gefördert durch:

Logo Stadt Leipzig Kulturamt Logo Kulturstiftung des Freistaates Sachsen

Assistenz:

Dora Suńćińá

Fotografie:

Paul Gehrmann, Elli KuruŇü

Vielen Dank an:

Paul Melzer, Ilse Riediger, Paul Ziolkowski